laszloinitalie.reismee.nl

Titel? Geen idee!!!

Nee, ik heb echt geen idee voor een titel. Eigenlijk vooral niet omdat ik het over van alles wil hebben.

Laat ik beginnen met mijn weekend.

Wat heb ik gedaan? Helemaal niets! Het enige dat het melden waard is is het feit dat ik vrijdag naar de disco ben geweest. Disco? Ik? Ja deze keer wel. En ik vondt het nog leuk ook! De bekendste disco hier in Firenze is een soort van buiten. Het komt er op neer dat het terrein gewoon buiten is, en het grootste deel van de disco niet overdekt is. Alleen de dansvloer en het VIP gedeelte hebben een dak. Let wel, een dak, geen muren! Dat heeft als groot voordeel dat het niet zo heet wordt, het niet naar zweet stinkt, en voor de rokers is het ook plezierig dat ze 'binnen' kunnen roken. Eigenlijk was het gewoon een hele toffe sfeer die daar hing.

Ook ben ik vrijdag nog met mensen uit eten geweest omdat er weer iemand weg ging. Op zich heel leuk hoor, zo vaak uit eten gaan, maar de reden is vaak alleen zo jammer.

Dan nu eigenlijk de hoofdreden dat ik dit blog vandaag ben gaan schrijven. Een redelijk filosofische gedachte.

Ik zit op school met zo veel verschillende mensen, met verschillende redenen om zo'n talencursus te doen. De grote overeenkomst is wel dat iedereen die hier zit, de cursus volgt omdat ze het leuk vinden. Sommigen hebben het nodig voor hun werk, sommigen voor hun studie, sommigen hebben tijd over of denken eens na over wat ze verder met hun leven willen (zie ondergetekende). Maar iedereen is nieuwsgierig. Iedereen doet zo'n cursus omdat ze hun kennis uit willen breiden. Ik zit op school met mensen die met pensioen zijn, mensen die net als ik een tussenjaar nemen, en mensen die de halve wereld over zijn gereisd om Italiaans te leren. Dat heeft als gevolg dat iedereen op zijn minst twee weken hun 'zekerheden' achter hebben gelaten. Ik weet dat ik inmiddels drie keer hetzelfde heb gezegd, maar het komt er op neer dat de mensen bij mij op school heel veel (willen) kunnen.
Neem Caio, in Brazilië is hij journalist. Hij vindt dat inmiddels niet meer helemaal zijn beroep en wil een opleiding voor filmmaker doen. Voordat hij dat zeker wist is hij hierheen gekomen om te leren. Hier is hij er achter gekomen dat er voor de opleiding die hij wil doen een 'Erasmus Mundus' programma is, dat houdt in dat hij, als hij die opleiding gaat doen, aan universiteiten gaat studeren in Portugal, België en Hongarije. Daarnaast wil hij ook nog Spaans leren en hij wil leren surfen.

Laat ik jullie nou het volgende vragen: Is het slecht dat iemand zoveel talen wil spreken en ook andere vaaridgheden wil ontwikkelen?

Volgens mij is het antwoord daarop een eenzijdig NEE!. Een aantal van de beroemdste en meest bewonderde mensen ter wereld waren alleskunners, een alleskunner wordt ook wel homo universalis genoemd. En raad eens welke twee grote alleskunners in Firenze zegenvieren? Juistem, Michelangelo en Da Vinci. En geloof me, ze worden bewonderd! Elke dag als ik naar school loop, loop ik langs de Academie, het museum waar David staat, het maakt niet uit hoe laat ik langs loop, er staat altijd een rij van meer dan een uur! Of het 's ochtends om half 9 is of 's middags om 4 uur. Ik geloof dat er hier in Firenze ook een stuk of drie Leonardo Da Vinci musea zijn. Allemaal met precies dezelfde dingen, maar ze trekken ook allemaal genoeg mensen om voort te kunnen bestaan.

Wat mij wel dwars zit is dat we in Nederland onder het huidige kabinet een andere term hebben gevonden voor de homo universalis, namelijk: de eeuwige student!.

Zoals het er nu naar uit ziet, gaat de eeuwige student het financieel moeilijk krijgen om zijn honger naar nieuwe informatie te stillen. Het is binnenkort gewoon niet meer mogelijk om in Nederland jezelf zo ver mogelijk te ontwikkelen. Terwijl we, als je het mij vraagt, zeer veel op deze mensen steunen. De mensen die overal wel wat vanaf weten, die het gevolg van een gebeurtenis door kan redeneren in 10 andere gebeurtenissen, die als je hem een vraag stelt een wel overwogen antwoord geeft met daarin alle mogelijke variabelen.

Daarnaast iets anders. Deze mensen zijn allemaal bizar aardig, ze hebben overal interesse voor, ze willen weten. Dus nog een vraag: Wat heb je liever in je omgeving? Iemand die open staat voor nieuwe dingen, en die alles wat in zijn mogelijkheden ligt probeert, of iemand die weet wat hij wil, zich daar op stort en zich vervolgens af sluit van al het andere wat niet in zijn tak van interesse ligt.

Laat ik voorop stellen dat weten wat je wilt geen slechte eigenschap is, sterker nog het is een goede eigenschap, maar je afsluiten van al het andere in de wereld is wel een slechte eigenschap.

Ik weet voor mij het antwoord op die vraag wel, jij ook?

En dan te bedenken dat ik deze brainwave kreeg toen ik mijn pasta stond te koken ;-)

Tot slot wil ik nog even kwijt dat ik hier nog steeds hartstikke lekker op mijn plek ben. Maar ook dat ik steeds vaker over straat loop en dan stiekem hoop dat ik een van mijn vrienden de hoek van de straat om zie lopen. Hoe onwaarschijnlijk ook, ik hoop het wel, ik wil alles wat hier gebeurd dus gewoon met jullie delen. Met andere woorden: Ik mis jullie best wel. En ik vindt het eerlijk gezegd best jammer dat mijn contact met Nederland op het moment hoofdzakelijk bestaat uit dit min of meer eenrichtingsverkeer blog en regelmatige telefoontjes met mijn ouders. Die telefoontjes met mijn ouders zijn best gezellig maar ik mis ook wel een beetje andere stemmen aan de lijn. Dus alsjeblieft, laat wat van je horen, een reactie op het blog, een skype belletje, een gesprek op msn of een bericht op facebook.

Eerlijk gezegd is dat ook waarom ik jullie in elk blog een paar vragen stel of jullie probeer uit te dagen. Ik probeer iets van een discussie los te krijgen, en ik hoop dat dat lukt. Want langzaam maar zeker verandert dit blog voor mij in een kladblok waar ik mijn gedachten neer zet.

Spreek jullie snel!

Ondergetekende ;-)

Reacties

Reacties

Ilse

Toen we over een blog begonnen zei jij: 'dat houd ik toch nooit vol'. nou volgens mij heb je redelijk de smaak te pakken! ;)
Groetjes uit Canada

Laszlo

Nog wel maar de animo wordt steeds minder

Corine

Een reactie van een onbekende, maar ik wil toch even zeggen dat ik het een ontzettend leuk stuk tekst vind, en sowieso ben ik het met je eens dat je steeds open moet blijven staan voor nieuwe dingen, en moet blijven leren. Een andere taal leren betekent zoveel meer dan alleen een taal leren, je kijkt over grenzen heen, duikt in de geschiedenis, en als je de kans hebt om het in het land zelf te doen maak je deel uit van een andere cultuur. Dat is verrijkend, en maakt je als mens completer!
Tja, ik ben best een beetje jaloers :-), maar ik hoop dat je je positieve insteek vast kan houden, maak er een ontzettend leuke tijd van en dat gaat vast lukken in Firenze! (uitstapjes naar de Toscaanse kust, en bijv. Siena en Lucca zijn ook heeeeeel mooi)

Ciao,
Corine

Eric

Ik let er eigenlijk niet zo op of je wel eens online bent op Steam, omdat ik weet dat je niet echt een hardcore gamer bent, maar misschien kunnen we via Steam eens gezellig wat kletsen. Ik ben vaak online, dus dat zou wel leuk zijn denk ik :)

Laszlo

Hoi Corine,
Leuk om wat van je te horen. Leuk dat je leest. Ja het is hier geweldig en ik zal proberen om positief te blijven. Maar hoe heb je deze blog gevonden? Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er mensen waren die het zouden lezen die mij niet kennen. Dus je verrast me een beetje.
Ik hoop snel van je te horen.

Tessa

Blijven schrijven hoor, ik lees alles! En weet je al een beetje 'wat je verder met je leven wilt doen' dan?
Groetjes uit Amersfoort

Corine

Via facebook! Dat krijg je als je mensen met dezelfde achternaam gaat toevoegen :-).. Ik zag je fb-post toen ik fb opstartte, en werd nieuwsgierig, vooral omdat ik een hechte band met Italie heb.
Volgens mij zijn wij ergens heel in de verte familie van elkaar, zou Carla eens moeten vragen!
Het idee dat een familielid van mij (ook al is het ver) iets doet wat ik zelf ook heel graag had willen doen, wekte de nieuwsgierigheid. Dus als je blijft bloggen, ik blijf wel lezen hoor!
Groeten!

Laszlo

Ik heb nog geen idee wat ik verder met mijn leven wil doen tes. Ik weet wel dat ik het over het algemeen best leuk vindt om te schrijven alleen heb ik geen inspiratie voor een verhaal. Zoals ik hier nu zit denk ik er stiekem wel over om mijn ouders te vragen of ik nog zes maanden langer mag blijven. En jij? Weet jij het al?

Laszlo

Aha, Corine Raats. Ik vroeg me al af of jij het was. Dan is het inderdaad wel logisch dat je het via facebook gevonden hebt. En misschien is het inderdaad wel een goede om carla eens te vragen wat we van elkaar zijn. Ik weet dat ze in de mailinglist staat dus: Carla, als je dit leest, weet jij wat Corine en ik van elkaar zijn?

Laszlo

Tes heb jij trouwens nog ergens iets van Aukje gehoord? Ik heb haar namelijk een paar keer gemaild maar geen reactie gehad. Misschien wordt het eens tijd dat ik haar toevoeg aan de mailinglist

Helma

Wel blijven schrijven hoor!! Ik geniet van je verhalen. En ben steeds benieuwd naar wat je allemaal doet! Groetjes van mij, Helma

Michel

Hoi Lasz,
Blijven schrijven dus, ik kreeg je telefonisch niet te pakken Vrijdag avond om je te vragen hoe de week was en wat je het weekend voor een plannen had...maar jij zat dus in de DISCOCO lekker gedanst?
het valt mij overigens op dat je het weer helemaal in het Nederlands doet je Blog,
opzich niet verkeerd maar hoe krijgen we jou blog dan Erasmus mundus en homoblog universalis? nou ja dat vertel je me maar na je volgende pasta kookende brainwave...Ik kreeg via de TV beelden binnen van Miss Italie vanavond toen ik pasta stond te koken en kreeg vervolgens als brainwave het idee; waarom organiseerd Joop van der Ende als die nog leefd, geen Prins gay Holland verkiezing of zo iets gewoon eens wat anders als altijd maar dat zelfde gedoe, net alle kranten op z'n Zondags door gespit met Silvio's z'n ellende en vrouwen en dan krijg dat weer Miss verkizingen.. See you soon,
Michel

Rose

Hee Laszlo!
Jaa ik leef nog en ik lees je blog ook nog! :) Ik volg je op de voet hoor.
Wat leuk dat je naar de disco bent geweest :P
Wat je verhaal over de homo universalis betreft, ik geloof niet de homo universalis hetzelfde is als de eeuwige student ^^. Ik denk dat de eeuwige studenten eerder de 'Laszlo's' onder ons zijn dan de 'Marjoleinen'. Als je begrijpt wat ik bedoel. Niet dat ik weet hoe jullie je studie zullen doen hoor. Maar ik denk dat langstudeerders eerder de mensen zijn die 7 jaar over hun studie rechten doen dan de mensen die in 7 jaar 2 studies afronden. Met dat laatste is natuurlijk niets mis maar het eerste is belachelijk. Daarom vind ik het wat dat betreft niet zo erg dat er wat meer druk op komt om op tijd je studie af te ronden. Want 7 jaar elke maand €266,23 is best wel veel.
Maargoed, aangezien we allebei nog lang niet aan de studie zijn begonnen en al helemaal nog lang niet tot de langstudeerders behoren is er gelukkig nog niks aan de hand :).

Misschien kunnen we een keer skypen? Wanneer ben jij meestal online? Of anders moeten we een keer een datum en tijd afspreken...
Groetjes,
Rose

Laszlo

Goed, ik blijf schrijven. Maar Rose, je vergeet wel de mensen mee te nemen die hun studie een jaar op stop zetten omdat ze bijvoorbeeld bestuurservaring op willen doen in het bestuur van een studentenvereniging. Het zijn vaak mensen die extra dingen willen doen om bijvoorbeeld een beter cv neer te kunnen lekken of om zichzelf gewoon heel hard verder te ontwikkelen.

Skype is mogelijk. Ik heb niet echt een vaste tijd dat ik veel online ben. Hoewel de kans waarschijnlijk het grootst is dat je me tussen half 3 en 5 treft.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!